Cestovanie za vedou: Kopernikovo vedecké centrum vo Varšave

— Zuzana Vitková

Máte pocit, že vedecké múzeá sú príliš opisné a málo interaktívne? Vo Varšavskom vedeckom centre na 22 000 m² neuvidíte výstražnú tabuľu „NEDOTÝKAŤ SA!“ ani raz. Manipulovať s exponátmi je naopak nutné.

Cestovanie za vedou: Kopernikovo vedecké centrum vo Varšave

Experiment s elektrinou, autor fotografie: Adam Kozak

Čo?: Kopernikovo vedecké centrum

Kde?: Varšava, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 20, GPS: N50° 2’ 27.78”

Kedy?:  záleží od obdobia v roku, rozpis nájdete tu

Koľko?: zľavnený: 3,9 €, normálny: 6 €, cenník skupinových zliav a iných druhov lístkov nájdete tu

V jednom z najväčších a najlepšie vybavených vedeckých centier v Európe nájdete viac ako 450 exponátov rozdelených do šiestich interdiciplinárnych častí. V nich môžu návštevníci preskúmať svet doslova  „všetkými zmyslami“. Od otvorenia Kopernikovho vedeckého centra roku 2010 si jeho experimenty vyskúšali viac ako štyri milióny návštevníkov.

Prečo fakíra neprebodne posteľ z klincov?

Ľudské telo, vesmír, či fyzika tak dostanú úplne inú príchuť a vy môžete zistiť, prečo fakíra neprebodnú klince na podložke s klincov, sledovať na vodnom valci, objem vody vo vašom tele, alebo byť detektívom, ktorý vyšetruje vraždu pomocou forenzných techník.

Múzeum je vhodné pre akúkoľvek vekovú kategóriu, keďže obsahuje expozície s najjednoduchšími experimentmi určenými pre deti a takisto aj oddelenia s komplikovanejšími pokusmi pre dospelých.

Návštevníci si môžu väčšinu experimentov vyskúšať na vlastnej koži a niektoré výsledky im dokonca „prídu domov“. Pri vstupe totiž dostanú elektronickú kartičku, na ktorú si ich môžu pri jednotlivých exponátoch nahrať. Po skončení prehliadky systém odošle všetky uložené dáta do mailovej schránky, ktorú mu návštevník zadá a tak si meno napísané v hieroglyfoch, alebo fotografiu z optického experimentu môže každý pozrieť aj doma.

science centre S Czarnecki

študujte fyzikálne zákony pohybu vlastným pohybom, autor fotografie: S. Czarnecki

Vedecký labyrint

Pradoxom je, že veľkosť múzea je zároveň aj jeho nevýhodou. Počas jednej návštevy sa dajú prejsť všetky expozície len s veľkou dávkou sebazaprenia, keďže je na to potrebný celý deň.  Unaviť vás po čase môže aj čítanie popisov experimentov v poľštine alebo angličtine.

Práve pre rozsiahlosť expozícií je škoda plánovať návštevu múzea na neskoršie poobedie. Vstupenku vám síce predajú ešte hodinu pred záverečnou, ale táto kúpa sa rozhodne neoplatí.

V otázke otváracích hodín sú pracovníci múzea nekompromisní a pár minút pred záverečnou vás strážnici začnú navigovať smerom k východu a vypínať svetlá. Oficiálna stránka centra možno aj preto odporúča, vyhradiť si na návštevu minimálne tri hodiny.

vedecky piknik fot Robert Kowalewski

vedecké pokusy na vlastnej koži, autor fotografie: Robert Kowalewski

Piknik s vedou a noc v múzeu

Okrem šiestich stálych expozícií múzea, ktorými sú Svet v pohybe (prevažne fyzikálne pokusy), Človek a životné prostredie, Svetelná zóna (experimenty na mieste tresného činu), Korene civilizácie (história a ľudské vynálezy),  Buzzz! (expozícia pre deti do 6 rokov), RE: Generation (expozícia určená mladým ľuďom a študentom) a Planetárium - Sky Copernicus, pripravuje múzeum niekoľko krát do roka špeciálne podujatia. Príkladom je napríklad vedecký piknik, ktorý je zároveň najväčším vedecko-popularizačným podujatím v Európe. Centrum organizuje aj takzvané „Noci v múzeu“, počas ktorých si môžete vypočuť jazzový koncert spojený s premietaním vedeckých obrazov, či pozrieť si špeciálnu robotickú show. Informácie o všetkých podujatiach, ktoré múzeum organizuje nájdete na jeho webovej stránke.

roboticke divadlo

robotické divadlo, zdroj fotografie: Kopernikovo vedecké centrum

Ak teda plánujete výlet do Varšavy, radi experimentujete a zaujíma vás veda, zaraďte do svojich plánov aj návštevu Kopernikovho vedeckého centra. Určite nebudete sklamaný.

Navštívili ste na dovolenke zaujímavé vedecké centrum, múzeum, alebo festival? Napíšte nám na redakcia@science.sk a podeľte sa o svoj tip s ďalšími „vedeckými turistami“.