Veda na webe: Ešte stále je čo objavovať I.

— Frédérique Hazéová

Človek sa už dostal do takmer všetkých kútov sveta a miestami to môže na prvý pohľad vyzerať, že tu na Zemi už nie je čo nové objaviť. To je však na míle ďaleko od pravdy, keďže nás príroda stále neprestáva prekvapovať a vedci aj dnes bez prestávky odhaľujú množstvo nových zvieracích aj rastlinných druhov.

Veda na webe: Ešte stále je čo objavovať I.

Medzi nedávno objavené živočíchy patrí aj tento miniatúrny chameleón. Zdroj foto: PLOS One.

Keďže začíname nový rok, a ten sa často nesie v znamení rôznych zoznamov a zhrnutí, rozhodli sme sa vám predstaviť náš výber desiatich podivuhodných a neobvyklých zástupcov z nepreberného množstva živočíchov, ktoré vedci objavili v priebehu posledných troch rokov. V rámci dnešnej Vedy na webe vám prinášame prvých päť z nich. Vedeli ste, že existujú alebo ich vidíte po prvý krát?

Dikobraz stromolezec
Má to štyri nohy, dlhý chvost, pichliače a nos ako zemiak. Čo je to? V roku 2013 objavili biológovia v Brazílii nový druh dikobraza, ktorý napriek svojmu mierne komickému vzhľadu dostal veľmi seriózne znejúce meno Coendou baturitensis.

Dikobraz strednej veľkosti s dlhými trojfarebnými pichliačmi trávi väčšinu svojho času nad zemou, kde veľkú časť dňa prespí v dutinách stromov alebo na konároch. Rovnováhu tam udržiava aj pomocou svojho dlhého ohybného chvosta. Skákať však tieto zvieratá nevedia, a tak keď sa rozhodnú zmeniť prostredie (respektíve strom), musia zliezť nadol a k ďalšiemu objektu svojho záujmu sa prejsť.

Viac informácií o tomto podivuhodnom dikobrazovi nájdete tu.

coendu dikobraz flickr com Carly Lesser and Art Drauglis
Okrem stromolezeckých schopností sa dikobrazy z rodu Coendou vyznačujú aj veľkým nosom. Zdroj foto: flickr.com/Carly Lesser & Art Drauglis.

Mačiak s hanblivým pohľadom
Pred dvoma rokmi bol definitívne potvrdený výskyt nového mačiaka druhu Cercopithecus lomamiensis v Demokratickej republike Kongo. Domorodí obyvatelia o opici vedeli celé roky, vedci však na ňu narazili až v roku 2007. Paradoxne ju neobjavili v prírode, ale v zajatí, v oblasti rieky Loma.

Plaché opice so svetlou pieskovou srsťou sú charakteristické svojimi krásnymi veľkými očami, ktoré sa do veľkej miery podobajú na tie naše. Práve kvôli ich plachosti sa o nich vo vedeckej obci dlho nevedelo. O tomto krásnom tvorovi sa môžete dozvedieť viac priamo z práce, ktorú publikoval tím vedcov stojacich za odhalením mačiaka svetu.

Lesula monkey wikimedia
Mnoho mačiakov končí v Konžskej demokratickej republike v zajatí. Zdroj foto: PLOS One.

Ani jedno ani druhé
V roku 1988 zoológovia objavili malé morské tvory, ktoré výzorom pripomínajú hríbiky, no z hľadiska klasifikácie sa z nich stal veľmi ťažký oriešok. Aj preto tím vedcov venoval desaťročia ich skúmaniu a až v septembri minulého roka zverejnili výsledky svojho výskumu v medzinárodnom online vedeckom magazíne PLOS One.

Niekoľkomilimetrové organizmy boli objavené v oceáne pri austrálskom pobreží sa vymykajú všetkému, čo sme doteraz o živých organizmoch vedeli. Vedci pre ich zaradenie preto museli vytvoriť nový, samostatný rod s názvom Dendrogrammatidae. Ich objav je bezpochyby nesmierne významný, zatiaľ sa však nepodarilo zistiť žiadne ďalšie podrobnosti o spôsobe ich života.

dendrogramma plosone jean just
Organizmy pripomínajúce hríbiky vedcom poriadne zamotali hlavy. Zdroj foto: PLOS One/Jean Just.

Najmenší „sloník“
Pokiaľ sa bojíte myší, tak toto malé zvieratko zrejme až tak neoceníte, pre ostatných však môže ísť o jedno z najmilších stvorení. Novoobjavený druh, Macroscelides micus, objavený v Namíbijskej púšti, patrí medzi tenkonožce, ktoré sa nazývajú aj chobotíkovce. Tento názov je pomerne výstižný, keďže tieto maličké hmyzožravé cicavce sú okrem iného charakteristické aj dlhým pyskom pripomínajúcim chobot.

Nový chobotíkovec dosahuje dĺžku len 1,9 centimetra, čo z neho robí zatiaľ najmenšieho predstaviteľa tejto čeľade. O jeho objave sa viac dočítate tu.

tenkonozec flickr com Karl Stiler
Vďaka charakteristickému dlhému úzkemu pysku tenkonožcov rozoznáte pomerne jednoducho. Zdroj foto: flickr.com/Karl Stiler.

Trpaslík medzi chameleónmi
Čo je malé, to je milé a vo veľkosti sa ani v tomto prípade veľmi ďalej neposunieme. Ďalším objavom vo zvieracej ríši, ktorý vám dnes predstavíme, je totiž miniatúrny chameleón, ktorého vedci objavili v roku 2012 a nazvali ho Brookesia Micra. Dospelé jedince majú na dĺžku iba cca 30 mm, pričom veľkú časť ich dĺžky tvorí chvost.

Maličký chameleón bol objavený na Madagaskare, kde sú však v súčasnosti vysoko ohrozeným druhom, keďže kvôli odlesňovaniu prichádzajú o svoje prirodzené životné prostredie. Vedci svoj objav zverejnili aj na internete, viac si o ňom môžete prečítať tu.

chameleonik brookesia micra plos one
Maličký chameleón veľa priestoru nepotrebuje. Zdroj foto: PLOS One.