Vesmír by mohol v budúcnosti zaniknúť

Výskum Higgsovho bozónu, ktorý objavili len pred rokom, naznačuje možnosť, že vesmír je vo svojej podstate nestály a o niekoľko desiatok miliárd rokov ho nahradí iný vesmír.

Vesmír by mohol v budúcnosti zaniknúť

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, NASA

Objav častice vo Veľkom hadrónovom urýchľovači, ktorá sa svojimi vlastnosťami podobá na Higgsov bozón, oznámili v CERNe v júli minulého roka. Vedci sa doteraz snažia objav potvrdiť.

Higgsov bozón, alebo božská častica, ako ho zvyknú nazývať média, hrá kľúčovú úlohu vo vysvetlení, odkiaľ pochádza v tzv. štandardnom modeli hmotnosť ostatných častíc.

Ak dôjde k potvrdeniu objavu, mali by sme vyriešiť hádanku, ako vznikol pred 13,7 miliardami rokov vesmír a ako možno zanikne.

Fyzici začali okamžite teoretizovať aj o ďalších implikáciách. Ako dávajú vedci dohromady jednotlivé detaily minuloročného objavu, naznačujú hypotézu, ktorá by bola zlou správou pre vesmír, ako ho dnes poznáme.

„Existuje možnosť, že vesmír, v ktorom žijeme je vo svojej podstate nestabilný a v nejakom bode o niekoľko miliárd rokov zmizne,“ cituje Josepha Lykkena Reuters. Lykken je členom vedeckého tímu pri Veľkom hadrónovom urýchľovači a novinárov informoval o predbežných zisteniach.

Objavila sa teória cyklického vesmíru. Znamená to, že o niekoľko desiatok miliárd rokov, vznikne nový vesmír, ktorý nahradí ten súčasný.

„Niekde sa objaví malá bublina niečoho, čo môžete považovať za alternatívny vesmír, ktorá potom expanduje a zničí nás,“ hovorí Lykken a dodáva, že by sa to mohlo diať rýchlosťou svetla.

Našťastie pre nás, kým sa tak stane, Zem už dávno nebude existovať. Podľa očakávaní by malo totiž slnko vyhasnúť asi za 4,5 miliardy rokov.