Zo študentského projektu sa stáva biznis a pomôcka pre logopédov

Študenti Slovenskej technickej univerzity vyvinuli softvér, ktorý má pomáhať deťom v predškolskom veku s rečovými poruchami. Deti môžu precvičovať správnu výslovnosť alebo svalstvo jazyka pomocou počítačových hier.

Zo študentského projektu sa stáva biznis a pomôcka pre logopédov

Tím Speekle, zdroj: Speekle

Až 70 % detí trpí rôznymi rečovými poruchami. Podľa logopédov je dôležité odstrániť ich ešte v predškolskom veku. Na to im dnes slúžia rôzne cvičenia. Pre logopédov a rodičov je však ťažké motivovať deti v ich cvičení.

Študenti z Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity to zobrali ako výzvu. Povedali si, že logopedické cvičenia by sa mohli stať zábavou. Za pomoci logopédov sa im podarilo vyvinúť softvérový systém Speekle, ktorý pomocou zábavných počítačových hier umožňuje deťom precvičovať svoju reč.

Štvorčlenný tím prihlásil projekt do medzinárodnej študentskej IT súťaže Imagine Cup. Slovenskú časť súťaže napokon vyhral a postúpil do svetového finále. Speekle po prvýkrát ukázal, že je perspektívny projekt. Potvrdil to aj víťazstvom v slovenskom kole súťaže Skvelí mladí podnikatelia.  

Najnovším úspechom je víťazstvo v súťaži Podnikateľský nápad roka. Zo študentského projektu sa tak za rekordne krátku dobu stal perspektívny biznis. Systém totiž začali vyvíjať len od januára tohto roka.

Vlastný algoritmus

Okrem hier na precvičovanie výslovnosti, zahŕňa Speekle aj posilňovanie oslabeného svalstva jazyka, čo je častou príčinou zlej výslovnosti.

„Napadlo nás, že by sme použili Kinnect, ktorý by nám zanalyzoval tvár, rozoznával pohyb jazyka a preniesol to do počítača. Začali sme hľadať takýto algoritmus. Keďže sme nič nenašli, naprogramovali sme si vlastný. Potom sme už len nadizajnovali jednoduchú hru,“ vysvetľuje spoluautorka nápadu Veronika Štrbáková.

Okrem nej sa na inovatívnom riešení podieľajú aj jej spolužiaci Ondrej Galbavý, Peter Demčák a Miroslav Šimek, pod vedením doktora Michala Barlu.

Študenti si naprogramovali aj vlastný analyzátor hlások. Deti tak môžu ovládať hry jazykom, alebo vyslovovaním hlások a precvičovať presne to, čo potrebujú.

Prototypy boli potom otestované v logopedickom centre Asobi.

Trpaslík proti drakovi

Zatiaľ je k dispozícii len beta verzia, v ktorej rodičia nájdu hru Goldy, určenú na fixáciu hlások s alebo š.

Hlavnými postavami hry sú dvaja trpaslíci, ktorí zbierajú poklady v jaskyni. Tie však stráži drak. Deti ho premôžu zvukom „šššš“ alebo „ssss“.

Ak sa im to nepodarí, drak vychrlí oheň a hráč stráca život.

Výhodou hry je, že sa v nej dá nastaviť rôzna obťažnosť. Určená je pre deti od štyroch do šiestich rokov.

Tvorcovia však upozorňujú, že nejde len o obyčajnú hru, pretože tá je integrovaná do rečovej terapie. „Keď sa dieťa dohrá, všetky výsledky sa posielajú na server, kde sú dostupné rodičom alebo logopédom. Vedia teda, čo sa dieťa hralo a ako sa mu darilo,“ tvrdí  Štrbáková.

Logopédom sa nápad páči

Myšlienka sa pozdáva aj samotným logopédom. „Boli sme na konferencii klinických logopédov, kde sme tento nápad s nimi konzultovali a veľmi sa im to páčilo. Oni si musia teraz sami vyrábať takéto pomôcky - kresliť obrázky, vymýšľať príbehy, takže toto je pre nich prínosom,“ hovorí Štrbáková.

Z projektu zo študentskej súťaže sa tak stal perspektívny a spoločensko-prospešný biznis. Projekt má navyše obrovský potenciál pre rozvoj nových technológií v rámci výučby reči, s možnosťou expanzie do zahraničia s rôznymi jazykovými mutáciami.

Študenti STU stále dolaďujú nielen samotný produkt, ale aj biznis plán. Uvažujú však nad tým, že ho budú poskytovať zadarmo logopédom, ktorí by ho ďalej odporúčali rodičom.

Odporučiť e-mailom

Komentáre

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta vedy priamo do Vášho e-mailu

* povinné polia