Prvá slovenská družica by sa zmestila aj do kabelky

— Frédérique Hazéová

Slovenská organizácia pre vesmírne aktivity (SOSA) dnes verejnosti predstavila prvú slovenskú družicu s názvom skCUBE. Družicu vyvinuli a postavili výhradne slovenskí inžinieri a vedci. Na obežnú dráhu Zeme by mala byť vypustená v máji tohto roka.

Prvá slovenská družica by sa zmestila aj do kabelky

Nový slovenský satelit skCUBE váži len jeden kilogram a možno by sa vám zmestil aj do kabelky. Zdroj foto: SOSA/skcube.tumblr.com

Prvé úvahy o zostavení slovenskej družice začali podľa predsedu SOSA a lídra projektu skCUBE Jakuba Kapuša vznikať okolo roku 2008. „Po vzniku našej organizácie sme si povedali, že jedným z dobrých popularizačných nástrojov môžu byť aj stratosferické lety,“ popísal začiatky myšlienky Kapuš.

Balóny už nestačili

Nezostalo len pri nápade a vedcom zo SOSA sa podarilo zostrojiť stratosferickú sondu, pričom s jej konštrukciou začínali v „podpalubí“ hvezdárne v Partizánskom. Sonda absolvovala šestnásť úspešných letov, pričom najvyššie letela tesne na hranicu vesmíru do výšky približne 40 kilometrov nad povrch Zeme.

„Samozrejme sme túžili ísť stále vyššie, balóny nám prestali stačiť, začali sme sa obzerať po raketách a postupne sme začali pracovať na prvej slovenskej družici,“ vysvetlil Jakub Kapuš.

Projekt sa nakoniec podaril, a to aj vďaka partnerstvu so Žilinskou univerzitou a Technickou univerzitou v Košiciach. Vývoj družice podporilio aj Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo dopravy SR a Úrad vlády SR, spolu s partnermi zo slovenského priemyslu.

„Ukázalo sa, že spolupráca vedeckej a firemnej sféry má naozaj zmysel a dokáže priniesť aj reálne výsledky,“ zhodnotil jeden z konštruktérov družice Ondrej Závodský, ktorý je v projekte zároveň zástupcom Žilinskej univerzity.

Malá, ale šikovná

Názov skCUBE je pre družicu príznačný, keďže ide o malý satelit v tvare kocky. Napriek tomu, že jej rozmery dosahujú 10 krát 10 krát 10 centimetrov a váži len 1045 gramov, fungovať bude vo výške 450 až 720 kilometrov nad povrchom Zeme. Našu planétu pritom obletí rýchlosťou 28 tisíc kilometrov za hodinu zhruba raz za 90 minút.

„Na palube ponesie družica malú kameru a tiež unikátny experiment pre príjem veľmi dlhých rádiových vĺn pochádzajúcich z hlbín vesmíru a z horných vrstiev atmosféry,“ vysvetlil v tlačovej správe ďalší z konštruktérov Robert Lászlo.

pellegrini sosa
Predseda SOSA Jakub Kapuš opisuje predsedovi NRSR Petrovi Pellegrinimu fungovanie družice.

Vedci zo SOSA sa podľa Jakuba Kapuša rozhodli družicu zostrojiť z jednoduchých dôvodov. Chceli dokázať, že Slováci sú schopní realizovať podobné projekty a že podobný výskum nemusí robiť iba americká agentúra NASA. Chceli tiež, aby sa Slovensko stalo „kozmickým národom“ a aby sa dostalo do Európskej vesmírnej agentúry ESA.

Podľa Kapušových slov však chceli získať aj cenné vedomosti pri samotnom vývine satelitu a neskôr dáta, ktoré družica prinesie, ak bude fungovať tak ako má.

Družicu teraz čakajú záverečné kontroly a testy. Vo februári skCUBE následne prevezú do Holandska, kde ju integrujú do vypúšťacieho kontajnera. Ten prevezú do USA a umiestnia na raketu Falcon 9 spolu s ďalšími osemdesiatimi družicami podobného typu z celého sveta.

„Ak raketa nezlyhá, budeme čakať na to, ako sa vysunie z nosného kontajnera a rozvinie svoje antény. Potom už budeme len počúvať a prijímať jej rádiový signál, dúfajúc, že cestu na obežnú dráhu Zeme prežila bez ujmy,“ uviedol v tlačovej správe Ondrej Závodský.

Projekt prvej slovenskej družice skCUBE from SOSA on Vimeo.