Lastovičky sa adaptovali na cestnú premávku

Evolúcia sa môže prejaviť aj vo veľmi krátkej dobe. Vtáci získali za relatívne krátku dobu schopnosti, vďaka ktorým sa dokážu lepšie uhýbať urbanistickým hrozbám, ako sú autá.

Lastovičky sa adaptovali na cestnú premávku

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Derek Keats

Charles Brown a Mary Bombergerová majú čudný koníček. Už 30 rokov zbierajú v západnej Nebraske uhynuté lastovičky. Z ciest a železničných tratí ich už nazbierali stovky. Samozrejme ide o ich výskum.

Vedci pomocou retrospektívnej analýzy skúmali uhynuté vtáky. „Chcel som vedieť, či došlo k prirodzenej selekcii v určitých vlastnostiach týchto mŕtvych vtákoch,“ povedal Brown, ktorý je profesorom biológie na Univerzite v Tulse.

Výsledky naznačujú, že lastovičky skutočne prešli niektorými morfologickými zmenami. Tie, ktoré nachádzal pozdĺž ciest v prvých rokoch mali totiž väčšie rozpätie krídiel.

„Štúdia ukazuje, že evolúcia môže pracovať aj vo veľmi krátkej časovej škále (30 rokov) a určité črty vtákov sa môžu meniť,“ vysvetľuje Brown.

Zvieratá sa podľa všetkého adaptovali na nové urbanistické prostredie a hustejšiu premávku. Sčasti to mohlo byť aj kratších rozpätím krídiel, čo mohlo posilniť ich manévrovaciu schopnosť. Dokážu sa tak jednoduchšie vyhýbať vozidlám.

Podľa Browna sa lastovičky dokážu tiež učiť jedna od druhej, ako sa vyhýbať vozidlám, aby prežili. „Toto bol náhodný objav, ale biológovia môžu nájsť podobné príklady, ako sa zvieratá adaptovali ľudskej krajine,“ dodáva.

Zistenia  výskumu vedci publikovali v časopise Current Biology.