Kozmetické substancie vedú k predčasnej menopauze

Štúdia, ktorú zrealizovala Washingtonská univerzita v Saint Louis, priniesla alarmujúce výsledky. Látky používané v make-upe, ale aj v čistiacich prostriedkoch či v mydlách môžu priblížiť menopauzu až o štyri roky. Píše o tom taliansky denník La Repubblica.

Kozmetické substancie vedú k predčasnej menopauze

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com/Jeff Luyten

Tónovací krém, trocha rúžu, trocha púdru. Pár kvapiek parfumu a niečo málo laku, aby vlasy držali. Tieto na prvý pohľad nevinné gestá, ktoré ženy denne opakujú, môžu v sebe ukrývať isté nebezpečenstvo. Hlavne vtedy, keď používané produkty nie sú bezpečné.

Americká štúdia zverejnená v časopise PlosOne ukázala, že niektoré látky obsiahnuté v kozmetických výrobkoch môžu spôsobiť urýchlenie biologických hodín žien o dva až štyri roky.

Tím vedcov z Washingtonskej univerzity pod vedením Amber Cooperovej sledoval 31.500 žien, ktoré každé dva roky, od roku 1999 do roku 2008, odpovedali na otázky týkajúce sa zdravia a výživy, medzi iným aj na to, či sú v prechode. Najviac vedci analyzovali ich krv a moč, aby zistili prítomnosť chemických látok, ako sú napríklad pesticídy a ftaláty prítomné v parfumoch, v kozmetike, v laku na nechty či v laku na vlasy.

Vedci zistili, že ženy, u ktorých bola spotreba týchto substancií vyššia, mali menopauzu skôr, ako ostatné ženy, a to o 1,9 až 3,8 roka. Rovnako bolo šesťkrát viac pravdepodobné, že u nich skôr skončí ovulácia. V štúdii sa skúmala úroveň 111-ich chemických látok.

„Naše výsledky nedokazujú, že používanie týchto produktov vyvoláva predčasnú menopauzu. Dokazujú však to, že obe tieto veci spolu určitým spôsobom súvisia," vysvetľuje Cooperová. Radí ženám, aby obmedzili kontakt s chemickými látkami a volili výrobky bez syntetických vôní(ktoré obsahujú ftaláty) alebo bio výrobky, aby obmedzili množstvo pesticídov.

„Mnohým týmto substanciám sme vystavení bez toho, aby sme to mohli ovplyvniť. Nachádzame ich  všade: vo vode, v pôde, vo vzduchu. Obmedziť ale môžeme chemické látky vo výrobkoch, ktoré denne používame. Musíme obmedziť spotrebu niektorých produktov," zdôrazňuje Cooperová.

Podľa expertov je dobré kontrolovať zloženie make-upu či výrobkov určených na osobnú hygienu , alebo na upratovanie v domácnosti. Vedci tiež vyzývajú ženy, aby dávali prednosť prostriedkom v skle pred tými v plaste.

Vedci chystajú ďalšie testy. „To, čo sme objavili, je iba akýsi poplašný zvonček. Budeme musieť vykonať ďalšie výskumy, aby sme túto problematiku hlbšie osvetlili," hovorí Cooperová.

Washingtonská univerzita priniesla čiastočné výsledky štúdie už pred dvomi rokmi. Pokles funkcie ovulácie a predčasná menopauza nemajú vplyv len na plodnosť ženy, ale tiež u nej zvyšujú riziko srdečných chorôb, osteoporózy a ďalších zdravotných problémov. Uvedené chemické látky sú už známe tým, že zvyšujú riziko niektorých nádorov či metabolického syndrómu, kedy rada rizikových faktorov, či ochorení, ktoré sa často vyskytujú spoločne, vedie k predčasným komplikáciám zdravotného stavu. U dievčat napríklad spôsobujú predčasnú pubertu.