Malých výskumníkov čaká aj vlastnoručná výroba slizu

— Frédérique Hazéová

Noc výskumníkov je najmä prehliadkou vedeckých experimentov, ktoré si môžete vyskúšať na vlastnej koži. Detské laboratórium Kids‘ Lab Hókus-Pókus, ktoré nájdete v bratislavskom V-klube, umožní malým návštevníkom spoznať chémiu prostredníctvom zábavných pokusov.

Malých výskumníkov čaká aj vlastnoručná výroba slizu

Deti v stacionárnom laboratóriu Kids‘ Lab Hókus - Pókus. Zdroj foto: BASF Slovensko

Kids‘ Lab Hókus-Pókus, ktorý uvidíte aj na Noci výskumníkov, založila chemická spoločnosť BASF v rámci korporátneho projektu spoločenskej zodpovednosti. Na Slovensko projekt priniesli v októbri 2011, v Nemecku však prvé laboratórium vzniklo už v roku 1997. „V súčasnosti sa BASF Kids‘ Labs nachádzajú vo viac ako 35 krajinách sveta,“ upresňuje Silvia Tajblikova z BASF Slovensko.

Indikátor červenej kapusty

Okrem mobilných ukážok má laboratórium aj bratislavskú základňu vo Vlčom Hrdle, ktorú budú môcť od októbra deti navštevovať každý piatok v čase od 9.00 do 13.00 hod. „Program je navrhnutý pre deti vo veku od 7 do 12 rokov tak, aby získali prvé vedomosti o chémii a vede prostredníctvom zábavných a praktických chemických pokusov,“ vysvetľuje účel laboratória Tajbliková.

Experimentov, ktoré si deti môžu vyskúšať, je viacero a pokrývajú rôzne chemické oblasti. Jedným z nich je aj pokus „Indikátor červenej kapusty“, pri ktorom mladí chemici zistia čo je to pH a ako sa farba získaná zo zeleniny, ovocia alebo kvetov líši v závislosti od jeho hodnoty.

Okrem toho sa deti môžu dozvedieť viac aj o chromatografii, rozpúšťaní, vode, či tajnom písme.

detsky labak do textu
Zdroj foto: BASF Slovensko

Sliz na Noci výskumníkov

Na Noc výskumníkov pracovníci laboratória prinesú ingrediencie na obľúbenú detskú hračku, sliz, ktorý si deti budú môcť samé vyrobiť a následne aj zobrať so sebou domov.

„Malí výskumníci sa pri tomto pokuse zoznámia s laboratórnymi pomôckami ako sú odmerné kadičky, laboratórne lyžičky či pipety a zároveň získajú vedomosti o použitých materiáloch a samotných chemických reakciách, ktoré nastávajú pri jednotlivých krokoch,“ vysvetľuje Tajbliková.

„Týmto laboratóriom otvárame dvere mnohým základným školám, ktoré nemajú možnosť overiť si teoretické vedomosti na praktických príkladoch zo života,“ hovorí Tajbliková. Projektom chcú podľa nej zároveň ukázať , že chémia nie je nudná ani hrôzostrašná.

Ak si aj vy chcete overiť, či môže byť chémia zaujímavá, laboratórium Kids‘ Lab Hókus-Pókus nájdete na piatkovej Noci výskumníkov v priestoroch V-klubu, hneď vedľa nášho infostánku.