Tuberkulózu do Ameriky vraj ako prvé priniesli tulene

Prví, ktorí priniesli na americký kontinent tuberkulózu, možno neboli moreplavci v 15. storočí, ale tulene, a to dokonca o mnoho stoviek rokov skôr. Tento záver vychádza podľa serveru BBC zo štúdie zverejnenej v novom čísle časopisu Nature.

Tuberkulózu do Ameriky vraj ako prvé priniesli tulene

Ilustračná fotografia, zdroj: Amanda Boyd / USFWS

„Kto by si len bol pomyslel, že práve tulene pred tisícmi rokov priniesli do Južnej Ameriky jednu z najsmrteľnejších chorôb? To bolo skutočne veľké prekvapenie,“ podotkol podľa BBC jeden z autorov štúdie Johannes Krause z univerzity v nemeckom Tübingene.

Keď janovský moreplavec Krištof Kolumbus zakotvil v roku 1492 u amerických brehov, odštartoval tým novú éru pre tamojších obyvateľov – mimo iné z hľadiska chorôb. Odhaduje sa, že 90 percent domorodej americkej populácie zomrelo v nasledujúcich rokoch práve kvôli infekciám, ktoré do tej doby indiáni nepoznali.

Nová štúdia publikovaná v časopise Nature však ukazuje, že tuberkulóza na tomto kontinente zrejme existovala už skôr.

Vedci odkryli tri peruánske kostry ľudí, ktoré podľa genetických testov vykazovali známky tuberkulózy. Tieto skelety boli pritom staré 1000 rokov, títo ľudia teda žili asi 500 rokov pred príchodom prvých Európanov na americký kontinent.

„Porovnali sme genóm – kompletnú genetickú informáciu – tohto typu baktérií s moderným kmeňom baktérií... a zistili sme, že typ baktérií analyzovaný na peruánskych kostrách nebol typicky európsky, ázijský ani africký kmeň baktérií, ktorý nachádzame u dnešných ľudí,“ povedal podľa BBC Krause.

Záhadou však bolo, ako sa tento kmeň baktérií mohol pred tisíc rokmi dostať do Ameriky. „Premýšľali sme – ako sa mohol dostať do Ameriky? A vtipkovali sme – priletel? Priplával? Potom sme však zistili, že skutočne priplával. Rozšírili ho tulene,“ vysvetlil podľa BBC Krause.

Bádatelia zistili, že kmeň baktérií, ktoré boli analyzované v starých peruánskych kostiach, bol veľmi podobný tomu, ktorý sa nachádza u chorých tuleňov a morských levov.
Vedci predpokladajú, že tieto morské cicavce tuberkulózu preniesli od ľudí z Afriky, kde vznikla, cez oceán do Ameriky. Choroba sa potom rozšírila medzi indiánov, ktorí tieto zvieratá lovili a konzumovali.

„Na pobreží Peru existujú dôkazy o love tuleňov. Tulene tu boli veľmi dôležitým ekonomickým faktorom. Boli lovené a zužitkované boli ich koža, mäso aj tuk. V tejto oblasti to boli naozaj veľmi dôležité zvieratá,“ dodal nemecký bádateľ.

Zatiaľ je stále nejasné, či sa vtedy indiáni mohli nakaziť len od tuleňov, alebo sa potom choroba šírila aj z jedného človeka na druhého.

Tulene boli síce pravdepodobne prvé, kto do Ameriky zaniesol tuberkulózu, európski moreplavci však na kontinent zaviedli iný smrteľný kmeň baktérií tuberkulózy, ktorý znamenal pre tamojšie obyvateľstvo skazu.

„Španieli so sebou priviezli európsky typ tuberkulózy, a to zrejme spôsobilo tú veľkú epidémiu v Severnej a Južnej Amerike. Podľa našich súčasných vedomostí je viditeľné, že novodobý typ tuberkulózy v Severnej a Južnej Amerike je európskou verziou tejto choroby.