Hudba pri telesnej námahe znižuje únavu

Hudba znižuje svalové napätie a stres, vznikajúce pri intenzívnej telesnej činnosti. Dobre to vedia tí, ktorí behávajú so slúchadlami na ušiach, ale teraz to vedecky potvrdila štúdia týmu vedcov z Inštitútu Maxa Plancka pre biofyzikálnu chémiu.

Hudba pri telesnej námahe znižuje únavu

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com, Ed Yourdon

Na rozdiel od toho, čo sa doposiaľ predpokladalo len hypoteticky, nás hudba nielen psychicky uvoľní pri stresujúcej práci a uľahčuje nám ju, ale tiež napomáha nášmu organizmu znižovať únavu, napísal taliansky denník La Repubblica.

Tieto výsledky ponúkajú nečakané perspektívy ohľadne využitia hudby pre terapeutické účely. Vedci testovali fyzické reakcie účastníkov štúdie pri sérii cvičení. Sledovali ich metabolické reakcie, ako je zvýšená spotreba kyslíka a zmeny svalového napätia.

Na základe získaných informácií konštatovali, že cvičenie počas počúvania hudby zaťažuje telo menej ako gymnastika bez zvukovej clony.

Experti uskutočnili celú sériu testov, pri ktorých boli použité tri rôzne metódy. Pri jednom z prvých experimentov traja účastníci štúdie pasívne počúvali hudbu, ktorú im prehrávali.

Pri ďalšom experimente vedci pripravili svoje prístroje tak, aby hudba začala hrať vždy, keď účastníci štúdie začali cvičiť. Sledovaná skupina tak pri cvičení vytvárala hudbu interaktívne.

Vedci merali údaje, ktoré sa týkali ich metabolizmu, ako je zvýšená spotreba kyslíka a zmeny svalového napätia. Zároveň sa účastníkov prieskumu pýtali, ako subjektívne pociťujú únavu.

Pri výskume vyšlo najavo, že sa väčšina sledovaných domnievala, že vynakladajú na cvičenie menej námahy, keď počúvali hudbu.

Štúdia tiež naznačila možnosť spojenia niektorých hudobných žánrov, ako sú blues alebo gospel s ťažkou fyzickou prácou. „Preto si otroci, pracujúci na bavlníkových plantážach, pri práci spievali. Keď väzni v reťaziach lámali v lomoch kameň, spievali si a zakomponúvali zvuky práce do svojej hudby. Ak športovci chcú dosiahnuť maximálneho výkonu, nechávajú sa viesť hudbou,“ uvádza sa v štúdii.

„Tieto výsledky sú významným krokom vpred, pretože nám pomáhajú pochopiť terapeutickú moc hudby. Navyše veríme, že môžu mať významný vplyv na náš spôsob chápania úlhoy hudby vo vytváraní ľudskej spoločnosti. Hudba robí fyzickú námahu menej únavnou,“ zdôraznil jeden z autorov štúdie Thomas Fritz.