Výskum ukázal, že kurčatá vnímajú čísla podobne ako ľudia

Kto dostane úlohu predstaviť si čísla od jedna do desať, väčšinou uvidí v duchu rad čísel zoradených od najnižších vľavo po najvyššie vpravo. Táto schopnosť je v ľudskom mozgu tak hlboko zakorenená, že podľa niektorých vedcov znemožňuje človeku vysoké matematické úkony.

Výskum ukázal, že kurčatá vnímajú čísla podobne ako ľudia

Ilustračná fotografia, zdroj: flickr.com/Katie Brady

Tím talianskych výskumníkov z univerzity v Padove teraz zistil, že podobnú schopnosť predstaviť si čísla priestorovo majú aj kurčatá. Vedci uviedli, že kurčatá si vedia spojiť malé množstvá s ľavou stranou a väčšie s tou pravou. Výskum bol zverejnený vo vedeckom časopise Science.

Vedci kurčatá najskôr vycvičili, aby si hľadali múčne červy za malými plastovými panelmi. Každý panel označili červenými štvorčekmi  v počte od jedna do desať. Za panelom sa cesta za potravou rozdvojovala vľavo a vpravo. Keď bol počet štvorčekov na paneli nízky, kurčatá automaticky zamierili  vľavo, ak vyšší, tak doprava. Výskum podľa Science ukázal, že kurčatá prirodzene zoraďujú čísla zľava doprava.

Štúdia naznačuje, že zoraďovanie čísel od najnižších zľava doprava je u ľudí skôr vrodené, než dané kultúrou alebo výchovou. Už skoršie výskumy ukázali, že aj v arabsky hovoriacich krajinách, kde sa písmena i čísla píšu sprava doľava, si ľudia v duchu predstavia číselný rad s najnižšími číslami vľavo.

Podľa amerického psychológa Tylera Marghetisa taliansky výskum iba preukázal, že kurčatá si malé, alebo väčšie množstvo spájajú s ľavou, respektíve pravou stranou, a nie že by si v duchu dokázali predstaviť celý číselný rad - či dokonca že by mali rovnaké matematické schopnosti ako ľudia.

Schopnosť posúdiť množstvo, či už jedla, alebo blízkych predátorov, je podľa The New York Times kľúčová pre prežitie akéhokoľvek živočícha. Aj niektoré druhy zvierat, ako napríklad holuby, opice a niektoré druhy rýb, vedia do určitej miery počítať.